Στις μέρες μας, είναι γνωστό και κάθε άνθρωπος οφείλει να γνωρίζει ότι πολλά νοσήματα π.χ. ο καρκίνος, θα μπορούσαν να προληφθούν, αν άλλαζε τη συμπεριφορά του σε ορισμένες ανθυγιεινές συνήθειες και βελτίωνε το περιβάλλον του. Είναι επίσης γνωστό πως κάθε πολιτική υγείας – που εφαρμόζει το κράτος – εξαρτάται και από το επίπεδο συνειδητότητας του πληθυσμού στα θέματα που αφορούν την υγεία του και από την ετοιμότητα και την αποφασιστικότητα του καθενός να συμβάλλει δραστικά στην υπόθεση της υγείας.
Σε αυτό το σημείο η Αγωγή Υγείας ως μια διαδικασία μάθησης έχει σκοπό να καταστήσει τα άτομα ικανά να παίρνουν αποφάσεις, να υιοθετούν συμπεριφορές και να δρουν σύμφωνα με τις ανάγκες που επιβάλλει η προάσπιση και η προαγωγή της υγείας τους.
Ειδικότερα, για τους μαθητές και μαθήτριες κατά την διάρκεια της σχολικής ζωής τα προγράμματα Αγωγής Υγείας ως διδακτική δραστηριότητα στοχεύουν:
στην παροχή γνώσεων,
στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων,
στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης και διαμόρφωση στάσεων,
στην αναβάθμιση του σχολικού περιβάλλοντος και της σχολικής ζωής.
Προκειμένου να επιτευχθούν τα παραπάνω επιστρατεύονται συγκεκριμένα διδακτικά εργαλεία και μεθοδολογία:
Η σχολική τάξη προσεγγίζεται ως ομάδα με όλα τα θετικά της ομαδοκεντρικής μεθόδου.
Δημιουργείται κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας στην τάξη.
Η προσέγγιση των θεμάτων γίνεται με τη βιωματική μάθηση που έχει επίκεντρο τα παιδιά και τους επιτρέπει να ερευνήσουν στάσεις, αξίες και πεποιθήσεις.
Κυρίαρχος τρόπος επικοινωνίας είναι η ενεργητική ακρόαση.
Η διατροφή στην εφηβική ηλικία είναι σημαντικό να είναι σωστή και ισορροπημένη, καθώς συμβάλλει στη σωστή ανάπτυξη και επιδρά στη σχολική απόδοση των εφήβων. Η σημασία για παράδειγμα της κατανάλωσης πρωινού για την καλή μαθησιακή ικανότητα έχει τεκμηριωθεί στη σύγχρονη βιβλιογραφία. Πιο συγκεκριμένα, το πρωινό βοηθά στην καλή μαθησιακή ικανότητα, τόσο λόγω της αύξησης των επιπέδων της γλυκόζης στο αίμα, όσο και λόγω της αύξησης των επιπέδων ενέργειας στον οργανισμό, τα οποία βελτιώνουν τη μνήμη. Τρόφιμα με χαμηλό γλυκαιμικό φορτίο, βοηθούν επίσης στην καλύτερη μνήμη. Πρωινό που περιλαμβάνει υδατάνθρακες όπως τα δημητριακά, έχει αποδειχθεί ότι συμβάλλει θετικά, σε αντίθεση με ένα μη σωστό πρωινό ή παράλειψη πρωινού, η οποία έχει δυσμενείς συνέπειες.
Στο παρόν σενάριο με τίτλο “Προσαρμόζω τη διατροφή μου στην ηλικία μου και στην καθημερινότητα μου” επιχειρείται :
- η μελέτη των διατροφικών συνηθειών μιας ομάδας εφήβων,
- η καταγραφή των σωματομετρικών τους δεδομένων,
- προτείνονται διατροφικές επιλογές κατάλληλες για την ηλικιακή ομάδα,
- δοκιμάζονται διατροφικές επιλογές προκειμένου να ακολουθεί ένας έφηβος στην καθημερινότητα του,
- μελετάται η αλλαγή συνηθειών διατροφής σε βάθος χρόνου,
- προτείνεται πρόγραμμα φυσικής δραστηριότητας ως εργαλείο ελέγχου σωματικού βάρους.
Γενική Περιγραφή του Προγράμματος
Η επιλογή των μαθητών
Οι συναντήσεις
Δημιουργία ομάδων εργασίας
Ημερίδες ενημέρωσης
Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο
Εφαρμογή διαιτολογίων
Ημέρα άσκησης
Η συμμετοχή σε εθελοντικά προγράμματα και δράσεις, λειτουργεί ως εργαλείο διαπαιδαγώγησης και εξοικείωσης των παιδιών με την κουλτούρα του ενεργού πολίτη που ενδιαφέρεται για ό,τι συμβαίνει γύρω του, επιδιώκοντας συνειδητά την ενασχόλησή του με τα κοινά. Ο εθελοντισμός, όχι μόνο στην αιμοδοσία αλλά και γενικότερα, είναι μια αλτρουιστική δραστηριότητα η οποία αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων!
Το παρόν πρόγραμμα με θέμα «Εθελοντική Αιμοδοσία- Δημιουργία τράπεζας αίματος στην κοινότητα», απευθύνεται ειδικότερα στους μαθητές/τριες Νοσηλευτικής των ΕΠΑΛ με σκοπό να επιτευχθεί:
- η ευαισθητοποίησή τους σε θέματα εθελοντικής αιμοδοσίας και η ενίσχυση της πρόθεσής τους να γίνουν στο μέλλον εθελοντές αιμοδότες.
- η ενίσχυση των γνώσεων που αποκτούν κατά την δειάρκεια των σπουδών τους, η αλλαγή στάσης και πεποιθήσεων σε θέματα αιμοδοσίας
- η ανάπτυξη δεξιοτήτων στην οργάνωση και ενημέρωση του κοινού για την επίτευξη ενός στόχου που απαιτεί συμμετοχή πολλών ατόμων.
- Η εφαρμογή κλινικών δεξιοτήτων που διδάσκονται στο ορολόγιο πρόγραμμα
- η ανάληψη ευθυνών και η διεκπαιρέωση εργασιών με φορείς ή πρόσωπα εκτός του σχολικού περιβάλλοντος
Γενική Περιγραφή
Η επιλογή των μαθητών
Οι συναντήσεις
Δημιουργία ομάδων εργασίας
Εκπαιδευτική επίσκεψη
Συνάντηση με φορείς μιας κοινότητας
Ημέρα αιμοδοσίας