Ιστορική αναδρομή

Στο παρελθόν η νοσηλευτική εκπαίδευση ήταν επικεντρωμένη στην εκμάθηση δεξιοτήτων με πολλές ώρες πρακτικής άσκησης σε εργαστήρια και εργασιακούς χώρους. Oι νοσηλεύτριες όπως συνηθιζόταν παλαιότερα μάθαιναν να εκτελούν συγκεκριμένες δεξιότητες χωρίς όμως να έχουν το υπόβαθρο για την κατανόησή τους. Η έλλειψη εξειδίκευσης και ειδικών επαγγελματιών σήμαινε ότι οι νοσηλευτές αναλάμβαναν πολλά καθήκοντα βοηθητικού υγειονομικού προσωπικού (ετοιμασίας τροφής,  καθαρισμός χώρων). Με την ανεξαρτητοποίηση της νοσηλευτικής ως επιστήμη, με τα ζητήματα ασφαλείας για τους ασθενείς και τα αιτήματα των ασθενών για παροχή φροντίδας από ειδικούς οι  εκπαιδευτικές προτεραιότητες άλλαξαν και δόθηκε σημασία στο ότι οι νοσηλευτικές δεξιότητες είναι κάτι παραπάνω από κινητική δραστηριότητα καθώς περιλαμβάνουν και γνώση της υποκείμενης θεωρίας.

Φλόρενς Νάιτινγκεϊλ

Ο χάρτης σπουδών Νοσηλευτικής στην Ελλάδα

Στη χώρα μας μέχρι πριν λίγα χρόνια υπήρχαν τρία επίπεδα σπουδών για τη Nοσηλευτική:

  • Οι “Βοηθοί Νοσηλευτές” οι οποίοι σπούδαζαν δύο έτη στα Επαγγελματικά Λύκεια, στα Δημόσια και Ιδιωτικά ΙΕΚ και στις Σχολές Νοσοκόμων που Διατηρούν τα Νοσοκομεία ανά την Ελλάδα.
  • Oι “Νοσηλευτές ΤΕ” οι οποίοι σπούδαζαν τρία χρόνια στα ΤΕΙ.
  • Oι “Νοσηλευτές ΠΕ” οι οποίοι σπούδαζαν τέσσερα χρόνια στις Πανεπιστημιακές Σχολές.  

Από το 2018 με την ενοποίηση των σχολών της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης όλες οι σχολές των ΤΕΙ είναι τετραετούς εκπαίδευσης οπότε τα επίπεδα σπουδών είναι δύο. 

Το αντικείμενο εργασίας

Η νοσηλευτική ασχολείται με την καθημερινή και λεπτομερή φροντίδα των ασθενών, ο νοσηλευτής ή η νοσηλεύτρια συνεργάζεται στενά με το γιατρό και εφαρμόζει στην πράξη τις ιατρικές οδηγίες. Ο νοσηλευτής μπορεί να ασχολείται με

αιμοληψίες,

ενέσεις,

αλλαγές τραυμάτων,

περιποίηση κατάκλισης,

καθαρισμό και περιποίηση σώματος του ασθενούς,

μετρήσεις ζωτικών σημείων

χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής,

συνοδεία ασθενούς,

παροχή βοήθειας στο γιατρό κατά την αντιμετώπιση σοβαρών τραυμάτων ή χειρουργικών επεμβάσεων.

Καθηκοντολόγιο Νοσηλευτών (Φ.Ε.Κ. 4262/10-08-2022) – Καθηκοντολόγιο Β. Νοσηλευτών (Φ.Ε.Κ. 4209/08-08-2022)

Ορολογία

Κατά την άσκηση των καθηκόντων οι νοσηλευτές και νοσηλεύτριες είναι απαραίτητο να χρησιμοποιούν κατάλληλη ορολογία, βασικό στοιχείο επικοινωνίας με τους υπόλοιπους επαγγελματίας υγείας που συνεργάζονται.

Ειδικότερα στην ανατομική οι περιγραφές του ανθρώπινου σώματος γίνεται με την προϋπόθεση ότι το άτομο βρίσκεται σε ανατομική θέση. Πιο συγκεκριμένα στη θέση αυτή το άτομο βρίσκεται:

  • σε όρθια θέση κοιτώντας  μπροστά
  • τα χέρια φέρονται στο πλάι του σώματος
  • τα πόδια στην ίδια ευθεία κοιτώντας μπροστά

Επίπεδα σώματος

ΟΒΕΛΙΑΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ

Χωρίζει το σώμα σε δεξιά και αριστερή πλευρά και διέρχεται από εμπρός προς τα πίσω

ΜΕΤΩΠΙΑΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 

Διέρχεται μέσα από το σώμα από το ένα πλάι προς το άλλο και το χωρίζει σε πρόσθιο και οπίσθιο μισό.

ΕΓΚΑΡΣΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ

Διέρχεται οριζόντια μέσα από το σώμα και το χωρίζει σε άνω και κάτω μισό.

ΚΑΜΨΗ 

ΕΚΤΑΣΗ

ΠΡΟΣΑΓΩΓΗ

ΑΠΑΓΩΓΗ

ΠΡΗΝΙΣΜΟΣ

ΥΠΤΙΑΣΜΟΣ

 

Η κοιλιά μπορεί να χωριστεί σε 9 κοιλιακές χώρες, χρησιμοποιώντας δύο κάθετες γραμμές, οι οποίες είναι προέκταση των μεσοκλειδικών γραμμών, και δυο εγκάρσιες 

Λεξιλόγιο

Άλγος : Πόνος 

 

Η Διεθνής Ημέρα Νοσηλευτών γιορτάζεται σε όλο τον Κόσμο στις 12 Μαΐου (επέτειο γέννησης της Φλόρενς Ναϊτινγκέιλ). Οι νοσηλευτές παρέχουν φροντίδα, προσπαθούν, δοκιμάζονται, ηγούνται και αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις για την υγεία. Αποτελούν κινητήριο μοχλό και σημείο αναφοράς σε όλα τα συστήματα υγείας και έτσι πρέπει να αναγνωρίζονται και να εκτιμώνται από αυτά.